Zakup łącznika stabilizatora – na co zwrócić uwagę

Do zmiany

 

Gdy podczas jazdy po nierównej powierzchni drogi słyszymy stukot w zawieszeniu, warto sprawdzić, czy łączniki stabilizatora w naszym samochodzie nie uległy zużyciu. Aby utwierdzić się w konieczności założenia nowych komponentów, trzeba ocenić, czy gumy na końcach łączników nie są uszkodzone. Wymiana łączników stabilizatora należy do mało skomplikowanych napraw, dlatego bez obaw możemy wykonać ją samodzielnie.

Ogólne zasady dla bezpieczeństwa portfela i podróżujących

Decydując się na autonomiczną wymianę łączników stabilizatora, nie powinniśmy nadmiernie oszczędzać na tym przedsięwzięciu. Gdy jeden z elementów właśnie uległ zużyciu, oznacza to, że w krótkim czasie ten sam problem będzie dotyczył drugiego łącznika. Dlatego też warto zainwestować w wymianę obu komponentów naraz. Nie należy także wybierać najtańszych części, jakie tylko uda nam się odnaleźć na rynku. Uzyskanie dobrego stosunku jakości do ceny oszczędzi nam pracy przy zbyt wczesnej ponownej wymianie tych samych elementów podwozia, które ulegną szybkiej destrukcji. Z decyzją o wymianie łączników stabilizatora nie warto zwlekać zbyt długo. Choć z pozoru zużyte łączniki to drobna niedogodność w postaci irytującego stukotu, to jednak mają one ogromy wpływ na nasze bezpieczeństwo. Regulując przechyły nadwozia na zakrętach oraz dodatkowo amortyzując wstrząsy, łączniki stabilizatorów decydują bezpośrednio o komforcie prowadzenia pojazdu oraz jego właściwej przyczepności do drogi.

Potrzebne narzędzia oraz wymiana w kilku prostych krokach

W przypadku samochodu Volkswagen Polo 9N do usunięcia starych i założenia nowych części niezbędne nam będą dwa lewarki, klucze 16 lub 17 mm, klucz typu Torx 30 oraz spray smarujący WD-40. Wymianę rozpoczynamy od poluzowania śrub i uniesienia pojazdu na wysokość umożliwiającą całkowity demontaż kół. Po zdjęciu jednego koła należy odnaleźć miejsce, w którym znajduje się łącznik stabilizatora oraz sprawdzić stan gum, którymi jest zakończony. Po stwierdzeniu występujących uszkodzeń kolejnym krokiem jest odkręcenie śrub łącznika stabilizatora. W tym momencie będą nam niezbędne klucze 16 lub 17 milimetrowe oraz klucz Torx30. Różnorodność wynika z tego, iż brak jest jednakowego wzorca zamocowań wśród producentów stabilizatorów. Chcąc ułatwić odkręcenie śrub, warto spryskać je smarem WD-40 na około 10 minut przed rozpoczęciem zadania. Po uporaniu się z mocowaniem łącznika należy przejść do kolejnej czynności, jaką jest dźwignięcie do góry wahacza za pomocą drugiego podnośnika. Wysokość wyniesienia musi być wystarczająca do łatwego wyjęcia łącznika stabilizatora z zamocowań. Przed założeniem nowego komponentu konieczne jest wyczyszczenie obszaru roboczego z wykorzystaniem szczotki drucianej lub papieru ściernego. Następnie w oczyszczonym polu montujemy nowy łącznik, dokręcamy go mocno śrubami i opuszczamy lewarek pod wahaczem. Dalsze czynności wykonujemy dokładnie w odwróconej kolejności w stosunku do początkowych, tzn. zakładamy koło, dbamy o jego właściwe przytwierdzenie oraz zwalniamy drugi podnośnik.