Łącznik stabilizatora – czym właściwie jest i co znaczy dla samochodu

Łączniki stabilizatora - jak zadbać o bezpieczeństwo i komfort jazdy

lacznikirysŁączniki stabilizatora kosztują niewiele, ale za ich wymianę w serwisie zapłacimy sporo. Dlatego warto przeprowadzić ją we własnym zakresie. Nie trzeba do tego celu specjalistycznej wiedzy i narzędzi ... 
Wystarczy podstawowy zestaw kluczy, podnośnik samochodowy, odrdzewiacz, papier ścierny lub szczotka druciana.
Wymiana łącznika stabilizatora  polega na podniesieniu samochodu, zdemontowaniu koła i odkręceniu łącznika od wahacza lub amortyzatora oraz od drążka stabilizatora.Łączniki zaleca się wymieniać parami .
W naszym poradniku pokażemy krok po kroku jak to zrobić samemu .


Na początek kilka słów wprowadzenia i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Czym właściwie są łączniki drążki stabilizatora ?

Łącznik jest  element zawieszenia pojazdu łączącym  stabilizator z wahaczem (lub z kolumną zawieszenia). Stabilizator  ma kluczowy  wpływ  za optymalne prowadzenie kół pojazdu, jak i całego pojazdu  w czasie pokonywania zakrętów,  łącznik z kolei  dba, by każde z kół podczas pokonywania łuków przylegało do nawierzchni drogi (łącznik stabilizatora „spina” wahacze).

Łączniki stabilizatora zazwyczaj montowane są na osi przedniej i tylnej. W zależności od modelu różnią się długością i sztywnością, kształtem i  grubością.  Często ich  delikatna konstrukcja sprawia, że są  wrażliwe na jakość dróg - na dziurawych nawierzchniach potrafią się zużyć już po 10 - 20 tys. km.

Objawy zużytych łączników stabilizatora to denerwujące stuki i skrzypienie z okolic kół podczas przejeżdżania przez nierówności z niskimi prędkościami. Ponadto, jazda z uszkodzonymi łącznikami stabilizatora zdecydowanie przyśpiesza zużycie innych elementów zawieszenia oraz opon .


Jak zbudowany jest łącznik drążka stabilizatora?

Drążek stabilizatora  połączony jest z wahaczami zawieszenia lub  amortyzatorami, za pomocą łączników. Łączniki na swoich końcach  zawierają przeguby kulowe i gumowe elementy tłumiące drgania. Łączniki są zatem jedynymi elementami przenoszącymi siły powstające podczas pokonywania zakrętów, z jednej strony samochodu na drugą.

Polecamy Państwu solidne, POLSKIEJ marki JGR , łączniki drążków stabilizatora, które wykonane są z metalu. Takżę głowica naszych łączników wykonana jest z metalu co świetnie się sprawdza na polskich drogach. Łączniki metalowe są wytrzymalsze i bardziej odporne na wybijanie. Część producentów łączników proponuje miseczki tworzywowe, co nieco obniża ich cenę, ale ma też wpływ na wytrzymałość.

Łączniki JGR są zgrzewane a nie spawane co podwyższa ich wytrzymałość, a ich powierzchnia jest kadmowana. Posiadają sworznie na klucz płaski co ułatwia skontrowanie podczas odkręcania. Gumy są doskonale dopasowane i zabezpieczone kółkiem sprężynowym co chroni łelementy smarowae przed zabrudzeniami.

Jak rozpoznać uszkodzenie łączników ?

Awarię łącznika stabilizatora rozpoznajemy po uszkodzonej gumie na końcach łącznika oraz po odgłosach dobiegających z zawieszenia. Dodatkowo odczujemy pogorszenie jakości prowadzenia samochodu. Najprościej skontrolować stan łączników stawiając auto na kanale. Luzy na przegubach kulistych, popękane gumy czy rdza kwalifikują łączniki do wymiany .  Większość uszkodzeń spowodowana jest złym stanem dróg , gwałtowne uderzenia elementów zawieszenia podczas wpadania kół w dziury wyboje koleiny uszkadzają gumowo metalowe łączniki.    


Jak dobrać i zamówić łączniki?

Łączniki stabilizatora są różne w różnych modelach samochodów, aby je zamówić należy skorzystać z naszego katalogu. Prosta intuicyjna wyszukiwarka pozwoli samodzielnie wybrać i zamówić łącznik w sklepie internetowym.

Więcej informacji technicznych i porad  na temat doboru łączników można znaleźć   w naszym poradniku " JAK DOBRAĆ ŁĄCZNIKI STABILIZATORA"  => LINK

 

banerlaczniki