Łączniki stabilizatora - jak zadbać o bezpieczeństwo i komfort jazdy
Łączniki stabilizatora kosztują niewiele, ale za ich wymianę w serwisie zapłacimy sporo. Dlatego warto przeprowadzić ją we własnym zakresie. Nie trzeba do tego celu specjalistycznej wiedzy i narzędzi ...
Wystarczy podstawowy zestaw kluczy, podnośnik samochodowy, odrdzewiacz, papier ścierny lub szczotka druciana.
Wymiana łącznika stabilizatora polega na podniesieniu samochodu, zdemontowaniu koła i odkręceniu łącznika od wahacza lub amortyzatora oraz od drążka stabilizatora.Łączniki zaleca się wymieniać parami .
W naszym poradniku pokażemy krok po kroku jak to zrobić samemu .
Na początek kilka słów wprowadzenia i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Czym właściwie są łączniki drążki stabilizatora ?
Łącznik jest element zawieszenia pojazdu łączącym stabilizator z wahaczem (lub z kolumną zawieszenia). Stabilizator ma kluczowy wpływ za optymalne prowadzenie kół pojazdu, jak i całego pojazdu w czasie pokonywania zakrętów, łącznik z kolei dba, by każde z kół podczas pokonywania łuków przylegało do nawierzchni drogi (łącznik stabilizatora „spina” wahacze).
Łączniki stabilizatora zazwyczaj montowane są na osi przedniej i tylnej. W zależności od modelu różnią się długością i sztywnością, kształtem i grubością. Często ich delikatna konstrukcja sprawia, że są wrażliwe na jakość dróg - na dziurawych nawierzchniach potrafią się zużyć już po 10 - 20 tys. km.
Objawy zużytych łączników stabilizatora to denerwujące stuki i skrzypienie z okolic kół podczas przejeżdżania przez nierówności z niskimi prędkościami. Ponadto, jazda z uszkodzonymi łącznikami stabilizatora zdecydowanie przyśpiesza zużycie innych elementów zawieszenia oraz opon .