4 najczęstsze kłopoty z łącznikiem stabilizatora

Zawieszenie każdego samochodun narażone jest na ciągłe przenoszenie dużych naprężeń z powodu nierówności nawierzchni, dziur, nierówności itp. Jednym z jego elementów najbardziej podatnych na uszkodzenia z tego powodu jest łączenie stabilizatora. Nie każdy zdaje sobie sprawy jak ważne dla samochodu i komfortu jazdy jest posidanie sprawnego zawieszenia. Jakie są skutki jazdy z uszkodzonymi łacznikami stabilizatora, gdyż to zwykle one psują się jako pierwsze?

Skutkiem jazdy z niesprawnymi łacznikami stabilizatora są:

1. Problemy z manewrowaniem samochodu

2. Hałas

3. Zużycie opon

4. Problemy z hamowaniem

Problemy z manewrowaniem samochodem

Opona zewnętrzna przejmucie cały ciężar samochodu podczas wykonywania skrętu. W tym czasie drążek stabilizatora obraca się, wyrównując nacisk i przenosząc go na wewnętrzną stronę samochodu. Dzięki temu masa całego samochodu jest rozłożona bardziej równomiernie na oba koła, a co za tym idzie, poprawia się przyczepność do drogi. Luzy na drążkach lub zużyte łączniki stabilizatora spowalniają, lub całkowicie uniemożliwiają przekazywanie obciążeń, w efekcie samochód ma tendencję do przechyłów w stronę niesprawnej części. W skrajnych przypadkach kierowca może odnieść wrażenie, że pojazd przewróci się w trakcie pokonywania zakrętu.

Hałas

Stukot i trzaski dochodzące z zawieszenia są jednym z najszybciej zauważalnych skutków wadliwych łączników stabilizatora i amortyzatora. Hałas utrudnia skupienie się na warunkach panujących na drodze i daje sygnal, iż łączniki stabilizatora powinny zostać jak najszybciej sprawdzone i wymienione. Irytujące dźwięki są słyszalne nawet podczas przejeżdżania po ledwo zauważalnych nierównościach nawierzchni. 

Zużycie opon

Niesprawne zawieszenie, wywołujące przechyły podczas pokonywania zakrętów czy hamowania, są jedną z przyczyn uszkadzania opon, które ścierają się nierównomiernie ( po stronie, w której występuje zużyty drążek stablizatora czy wybita główka łącznika). Każdy niesprawny element zawieszenia sprawia, że opony szybciej sie zużyją i trzeba je będzie wymienić. Koszt wymiany opon jest w tym wypadku kilkukrotnie wyższy od kosztów wymiany łącznika stabilizatora (np.: ceny wzmacnianych, metalowych łączników stabilizatora polskiej marki JGR zaczynają się od 22zł/szt. w zależności od modelu). 

Problemy z hamowaniem

W trakcie hamowania stabilizator działa jak sprężyna i ogranicza pochylanie się pojazdu w stronę przedniego zderzaka. W przypadku rozluźnionego lub niesprawnego łączenia stabilizatora siły podczas hamowania rozkładają się nierównomiernie, co podczas nagłych hamowań jest szczególnie niebezpieczne, gdyż samochód będzie ulegał znacznym przechyłom w kierunku uszkodzonego łączenia.