Łącznik stabilizatora a drążek stabilizatora – jak to się ma do siebie?

Sprawne zawieszenie jest jednym z kluczowych elementów wpływających na bezpieczeństwo w każdym samochodzie. Składa się ono z szeregu komponentów zapewniających właściwe prowadzenie kół oraz amortyzację wstrząsów powstających w wyniku najeżdżania na nierówności terenu. Nieodłącznym elementem zawieszenia jest stabilizator, bez którego pokonywanie zakrętów stałoby się wyjątkowo trudnym wyzwaniem.

Czym jest stabilizator

Sprężysty, skrętny i charakterystycznie ukształtowany drążek to stabilizator mechaniczny, pozwalający na zmniejszenie przechyłów nadwozia w czasie skręcania. Mocuje się go do ruchomych części prowadzących koło w sposób bezpośredni lub za pomocą specjalnych łączników. Złożone z metalowych przegubów kulkowych oraz gumowych części łączniki stabilizatora dodatkowo zwiększają amortyzację w czasie jazdy. Stabilizator może być zamontowany na jednej lub dwóch osiach kół.

Jak działa stabilizator

Działanie stabilizatora polega na wykonaniu skrętu wprost proporcjonalnego do różnicy ugięć prawego i lewego koła. Skręcony drążek stawiając opór uginającej się sprężynie, powoduje chwilowy wzrost sztywności po zewnętrznej stronie pojazdu oraz spadek sztywności układu koła wewnętrznego względem zakrętu. Dzięki temu chwilowe naprężenia powstałe w wyniku działania siły odśrodkowej zostają rozłożone równomiernie na całą oś, natomiast oba koła uzyskują właściwą przyczepność do nawierzchni. Jeśli samochód nie byłby wyposażony w stabilizator, mógłby ulegać nadmiernemu przechyłowi nadwozia w kierunku przedniego zewnętrznego koła. Takie zachowanie stwarzałoby zagrożenie utraty stabilności i przyczepności na zakrętach, szczególnie niebezpieczne w przypadku szybkich samochodów osobowych oraz pojazdów ciężarowych.

Funkcja łączników stabilizatora

Drążek oraz łączniki stabilizatora to zestaw stosowany w bardzo wielu typach samochodów. Zawieszenie wyposażone w te elementy zwiększa bezpieczeństwo oraz komfort kierowania pojazdem. Każdy kierowca podróżujący samochodem na co dzień porusza się po rozmaitych drogach o zróżnicowanym stopniu zniszczenia nawierzchni. Dlatego też sprężyste łączniki stabilizatorów są ważnymi elementami, zapewniającymi dodatkową amortyzację na nierównościach terenu. Sam stabilizator miewa niekiedy niekorzystny wpływ na pokonywanie wyboistych dróg. Zwiększenie sztywności sprawia, że gdy jedno z kół natrafia na nierówność, przenosi część obciążenia na drugie koło, przez co dochodzi do drgań. To z kolei może wywoływać negatywne odczucia związane z komfortem prowadzenia pojazdu.